مبانی نظری و پیشینه تحقیق

مبانی نظری و پیشینه تحقیق,نمونه مبانی نظری , نمونه پیشینه تحقیق, دانلودمبانی نظری و پیشینه تحقیق

مبانی نظری و پیشینه تحقیق

مبانی نظری و پیشینه تحقیق,نمونه مبانی نظری , نمونه پیشینه تحقیق, دانلودمبانی نظری و پیشینه تحقیق

روش حل مسئله

روش حل مسئله
دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 74 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23
روش حل مسئله

فروشنده فایل

کد کاربری 7760

روش حل مسئله


هنر معماری، تاریخچه معماری و سبکهای مربوط به معماری

هنر معماری، تاریخچه معماری و سبکهای مربوط به معماری

تحقیقی که پیش روی شماست حاصل گرد‎آوری مطالبی از کتب و منابع مختلف در رابطة با هنر معماری، تاریخچه معماری و سبک‎های مربوط به معماری و تاثیر فرهنگ بر معماری می‎باشد
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 38 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 68
هنر <a rel=معماری، تاریخچه معماری و سبکهای مربوط به معماری" title="هنر معماری، تاریخچه معماری و سبکهای مربوط به معماری" />

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

تعریف معماری

بروس السوپ صاحبنظر در مورد معماری و تاریخ آن به بیان تعریف ساده‎ای از معماری می‎پردازد:

معماری عبارت است از بنایی که معنا و محتوا داشته باشد او معتقد است معماری به نوعی از سازندگی اطلاق می‎شود که مردم بوسیله آن به هویت خود پی می‎برند و به این هویت مفهوم می‎دهند.

بروس آلسوپ همچنین در تعریف معماری آورده است:

معماری نیاز انسان به اینکه از احساسات مشترکش به عنوان وسیله‎ای برای بیان احساسات مشترک استفاده نماید.

فیلیپ جانسون یکی دیگر از کارشناسان معماری در تعریف معماری چنین آورده است: معماری تنها ایجاد انواع جدید فضاهاست. او مهمترین نقش معماری را ایجاد دگرگونی در زمینه فرهنگی موجود می‎داند و این نقش نخست زیبایی شناختی است.

فرانسیس دی. کی. چینگ:

از معماری به عنوان یک هنر بالاتر از جوابگوئی صرف به نیازهای عملکردی برنامه یک بنا می‎باشد. اصولاً، تجلیات فیزیکی معماری با عملکرد انسان مطابقت دارد.

دکتر مهدی حجت نیز در تعریف معماری این گونه آورده است:

معماری شکل دادن به مکان زندگی انسان است پس فعل معماری مستلزم توجه همزمان به دو عامل است: «شکل» و «زندگی» به عبارت دیگر معماری درصدد ساختن ظرف برای مظروف است. ظرفی به نام بنا برای مظروف «زندگی انسان»

کریستوف الکساندر نیز در تعریف ساده‎ای از معماری آورده است:

هر انسان از آن رو که انسان است زندگی خود را می‎شناسد. کافی است بدان توجه کند و با خود صادق باشد و بگذارد آنچه در درون اوست به صورت چوب، سنگ واجد درآید و مکان زندگی را شکل دهد.

بطور کلی و خلاصه در تعریف معماری مطلوب می‎توان گفت:

معماری مطلوب معماری می‎باشد که انسان در آن احساس زنده بودن و حیات داشتن، انسجام و آرامش کند.

معمار:

برای تعریف معمار نیز از تعاریف صاحبنظران معماری استفاده می‎نماییم در این رابطه و در تعریف معمار کریستوفر الکساندر آورده است.

معمار را در معنای عام کسی می‎دانیم که به ساختن بنایی اقدام کند او در ساختن این بنا نه تنها باید خصوصیات آن نوع ا زندگی را که قرار است در آن مکان رخ دهد بشناسد. بلکه باید به تصویری از زندگی بهتر در آن مکان نیز وقوف داشته باشد.

لذا معمار لاجرم در مکانی که طراحی می‎کند برداشت خود از زندگی بهتر را بیان می‎دارد بدین ترتیب مجموعه باورهای معمار که محصول درک و احساس او از شایسته‎ترین زندگی قابل عرضه در مکان مورد طراحی است تجلی می‎یابد.

همچنین معمار را کسی می‎دانند عرضه کننده تعریفی از شایسته‎ترین زندگی می‎باشد که با خلق فضای معماری خود امکان تحقق آن را برای استفاده‎کنندگان فراهم می‎سازد.


هنر تذهیب

در فرهنگ های فارسی تعریفی دقیق از تذهیب وجود ندارد ؛ در لغت نامه ها ، تذهیب راز گرفتن و طلا کاری دانسته اند ، اما این هم تمام معنای تذهیب نیست در دایره المعارف های فارسی نیز تعریف هایی از تذهیب آمده است که به شیوه های تذهیب در یک دوره ی خاص از تاریخ ، تعلق دارد
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 37 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 19
هنر تذهیب

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

هنر تذهیب :

تعریف تذهیب :

در فرهنگ های فارسی تعریفی دقیق از تذهیب وجود ندارد ؛ در لغت نامه ها ، تذهیب راز گرفتن و طلا کاری دانسته اند ، اما این هم تمام معنای تذهیب نیست. در دایره المعارف های فارسی نیز تعریف هایی از تذهیب آمده است که به شیوه های تذهیب در یک دوره ی خاص از تاریخ ، تعلق دارد .

به هر حال ، تذهیب را می توان مجموعه ای از نقش های بدیع و زیبا دانست که نقاشان و مذهبان برای هر چه زیبا کردن کتاب های مذهبی ، علمی ، فرهنگی ، تاریخی ، دیوان اشعار ، جنگ های هنری و قطعه های زیبای خط به کار می برند .

تذهیب چنان که گفته اند از لغت عربی « ذهب » یعنی طلای مشتق شده و عبارت است از طرح و تنظیم و ظریف و چشم نوازی نقوش و نگاره های گیاهی و هندسی در هم تنیده و پیچان که با چرخش های تند و کند و گردش های موزون و مرتب و خطوط سیال و روان نقش شده باشند . چون در آغاز شکل گیری این هنر از همان قرون اولیه اسلامی ، رنگ غالب و عمده در رنگ آمیزی این گونه نقش ها رنگ طلا بوده است ، واژ] ی تذهیب بدان اطلاق شده . هر چند دیگر رنگ ها چون لاجورد و در دوران بعدی آبی و شنجرف و سبز و فیروزه ای نیز کنار رنگ طلا جا گرفته اند .

اینک برای نمونه برخی از این گونه نقوش یافته شده بر اشیاء و آثار به دست آمده فهرست وار ذکر می شود :

1) قطعه گچ بری شده یا نقشی شبیه گردش های اسلیمی و سرشاخه ها ،متعلق به دوره ی ساسانی مکشوفه در دامغان که هم اینک در موزه ی ملی ایران ( ایران باستان) محفوظ است .

2) تزئینات و نگاره های گچ بری روی ستون ، دوران ساسانی – موجود در موزه ی ملی ( ایران باستان)

3)نقوش و طرح های برجسته روی سرستون ، گلدان های بزرگ و پایه ستون های سنگی در طاق بستان کرمانشاه از یادگارهای دوره ی ساسانی موجود در موزه ی ایران باستان و قطعاتی در محوطه ی جلوی طاق بستان

4) طرح های مربوط به قسمتی از پلکان کاخ تچر ( کاخ داریوش) ، دوره ی هخامنشی در تخت جمشید و موزه ی ملی

5) بشقاب نقره ساسانی قلمزنی با نقش های اسلسمی شبیه اسلیمی های دهان اژدر ، باز یافته از عهد ساسانی ( در همدان )

6)بشقاب نقره کندهکاری ( قلمزنی) با طرح کامل اسلیمی ، موزه ی آرمیتاژ و چند بشقاب نقره ای محفوظ در موزه ی ایران باستان

پیشینه ی تذهیب :

پیشینه ی آذین تذهیب در هنر کتاب آرائی ایران ، به دوره ی ساسانی می رسد . بعد از نفوذ اسلام در ایران ، هنر تذهیب در اختیار حکومت های اسلامی و عرب قرار گرفت و هنر اسلامی نام یافت . در دوره ی سلجوقی ، مذهبان آرایش قرآن ها ، ابزار و ادوات ، ظرف ها ، بافته ها و بناها را پیشه ی خود ساختند و چندی بعد ، در دوره ی تیموری این هنر به اوج خود رسید و زیباترین آثار تذهیب شده به وجود آمد.

در دوره ی صفوی ، نقاشی ، تذهیب و خط در خدمت هنر کتاب آرائی قرار گرفت و آثاری به وجود آمد که زینت بخش موزه های ایران و جهان است .

مکتب های تذهیب :

تذهیب همجون نقاشی ، دارای مکتب ها و دوره های خاص است ؛ چنان که می توان از مکتب های سلجوقی ، بخارا ، تیموری ، صفوی و قاجار سخن گفت .

در واقع ، رنگ ها ، روش قرار گرفتن نقش ها در یک صفحه ی تذهیب و تنظیم نقش ها ، در مکتب های مختلف ، با یکدیگر متفاوت است . برای نمونه ، تذهیب در مکتب بخارا به آسانی از تذهیب در دیگر مکتب ها باز شناخته می شود . در مکتب بخارا از رنگ های زنگار ، شنگرف ، سورنج و سیاه استفاده می شده است ؛ در صورتی که در مکتب های دیگر ، این رنگ ها به این ترتیب ، کاربرد نداشته اند .

به هر حال ، تذهیب های دوره های مختلف ، بیان کننده ی حالات و روحیات آن دوره ها هستند :


نقاشى کودکان

ایجاد فعالیت های هنری به ویژه هنر های موسیقیایی و تجسمی استفاده از نیمکره ی راست را در بر می گیرد که این فرایند در بالانس و تعادل قوای فکری و روحی و روانی بچه یا دانش آموز ، شایسته و ضروری به نظر می رسد این تمهیدات زمینه و بستری است تا کودک یا دانش آموز با ارائه ی خلاقیت های هنری است می تواند هم به تخلیه و تحلیه روحی – روانی نائل آید و هم به موجود
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 65 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 36
نقاشى کودکان

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

مقدمه

بی شک هنر این ابر پدیده بشری که وام دار بخش بزرگی از مواهب الهی بوده در سا حت های گونا گون تمدن انسانی حضوری قابل توجه و تامل برانگیز داشته است ، نیاز بشر اولیه به خوراک و تسخیر عوامل مادی _ طبیعی – بهانه ایی بوده است ، تا او بتواند با تکیه بر ذوق فطری خویش دست به خلاقیت هنری (غالبا تجسمی ) زده که در گاه دیگر با مهار این نیازمندی ها ؛ با دیدگاه زیبا شناختی خود توانسته است احساسات و افکار خود را ابراز دارد ؛ با این روی کرد می شود چنین نتیجه گرفت که آبشخور هنر ، سرچشمه ی نیازمندی های ابتدایی (مادی ) ، درونی (عاطفی) و احساسی بشر بوده که در گذر زمان شکل های متنوعی به خود گرفته است .

گاهی در ساحت تفریح و تفنن ؛ گاهی در رسالت یک رسانه ی فرهنگی اجتماعی و گاهی در قلمرو یک شیوه ی درمانی و چندین ساحت دیگر طی طریق نموده است تا جایی که اگر این ساحت ها و کار ویژه ها را برداریم گویی از پازل زندگی تکه های مهمی گم شده است این مقدمه گونه حاکی از ضرورت هنر در حوزه های زندگی مادی و معنوی بشر بوده که در تمامی دوره های تاریخی همزاد با بوده است ؛ چون تاکید این مقاله بر دامنه ی اثر بخشی هنر ، این میراث فرهنگی بر گروهی ویژه از جامعه یعنی تیپ کودک و دانش آموز است این مقدمه را پیوند هنر دانش آموز پی می گیریم ؛ از آنجایی که فعالیت تجسمی و بصری کودک در قسمت نیمکره راست مغز و امور تحلیلی ، بیانی و علمی کودک به نیمکره چپ او مربوط است بنابراین چنانچه مباحث علمی ، ارقامی و یا دروس کلاسه شده و بعضا خشک و بی روح استفاده ی زیاد از نیمکره ی چپ را بدنبال دارد ؛

ایجاد فعالیت های هنری به ویژه هنر های موسیقیایی و تجسمی استفاده از نیمکره ی راست را در بر می گیرد که این فرایند در بالانس و تعادل قوای فکری و روحی و روانی بچه یا دانش آموز ، شایسته و ضروری به نظر می رسد این تمهیدات زمینه و بستری است تا کودک یا دانش آموز با ارائه ی خلاقیت های هنری است می تواند هم به تخلیه و تحلیه روحی – روانی نائل آید و هم به موجودی دارای ظرفیت قابل فهم و درک برای پذیزش بهتر تغذیه های علمی و آموزشی تبدیل گردد ؛ هنر های تصویری و تجسمی به لحاظ دانش حس دیداری ماندگار تر از هر چیز دیگری در حافظه ی انسان نقش می بندد از تصاویر سنگ نگاره های دوران غار نشینی مانند تصاویر گاوهای وحشی در غار های التامیرا ی اسپانیا و لاسکوی فرانسه گرفته تا نقوش انتزاعی ماندالا های کودکان و تصاویر و نقوش گرافیکی و تجریدی مدرن با ماکتب و دبستان های خاص ؛ همه و همه این نکته را در ذهن متبادر می سازد که دیدن ؛ ماناتر جاودانه تر از شنیدن و گفتن است . این نظریه ما را بدانجا رهنمون میشود که به خاطر جذابیت های هنر های بصری و تجسمی نزد کودکان با این وسیله (شکل وتصویر ) بهتر می توان مسائل غامض مانند ریاضیات و دیگر علوم به ظاهر سخت را به آنان تفهیم نمود ؛ داستان های مصور و تصاویر متحرک (پویا نمایی ) همیشه جذاب تر از داستان هاس شفاهی یا سخنرانی ها نزد بچه ها هستند . البته این قضیه به همین جا تمام نمی شود ؛ اگر قرار است کودک را با دنیای نقاشی یا هنر های تجسمی آشناتر سازیم و استعداد های او را شکوفاتر و جهت مند کنیم باید به عنوان یک مربی از فنون و شیوه های درست ارتباطی ؛ ظرفیت های روحی و پذیرشی کودک یا دانش آموز ؛ عناصر کمی و کیفی هنر های تجسمی و محصولات هنری تاثیر گذار اطلاع کافی داشته باشیم ؛ یکی از این دانش ها دانستن وضعیت مخاطب به لحاظ ظرفیت سنی و روحی اوست .

جدول آمادگی ها :

جدوال آمادگی و ظرفیت های سنی و بصری هنر آموز را از دوران کودکی تا مراحل بلوغ نشان می دهد که مربی یا مدرس هنر ملزم به شناخت آن است .