مبانی نظری و پیشینه تحقیق

مبانی نظری و پیشینه تحقیق,نمونه مبانی نظری , نمونه پیشینه تحقیق, دانلودمبانی نظری و پیشینه تحقیق

مبانی نظری و پیشینه تحقیق

مبانی نظری و پیشینه تحقیق,نمونه مبانی نظری , نمونه پیشینه تحقیق, دانلودمبانی نظری و پیشینه تحقیق

تحقیق کمانچه

کمانچه که توانایى بسیار در بیان حالات و احساسات موسیقایى ما دارد، چنان مورد بى مهرى و بى توجهى قرار گرفت که بسیارى از نوازندگان بلند آوازه آن به آموزش ویولن پرداختند شادروان روح الله خالقى در کتاب سرگذشت موسیقى ایران نوشته اند از آنجا که ویولن سازى کوچک تر و از لحاظ خمل و نقل راحت تر و از جهت صورت ظاهر قشنگ ترى داشت،‌به تدریج جاى کمانچه را در ایرا
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 116 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 13
تحقیق کمانچه

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

ساز کمانچه

کمانچه امروز

خوشبختانه در دو دهه گذشته هنرمندان توانایى پیدا شدند که توانستند ارزش هاى والاى این ساز اصیل را درک کنند. و نقش ساز ود را در تکنوازى‌ و گروه نوازى چنان نشان دهند تا اینکه این ساز به تدریج قدر و ارز و منلت خویش را به عنوان یکى از ساز هاى اصل مویقى اران زمین از یابد و تقبال نسل جوان از این ساز شاهد این ادعا و مایه امیدوارى است. امروز مى توان گفت که کمانچه به عنوان اصلى ترین ساز کششى نقش خود را در موسیقى ایران باز یافته و به گواه اساتید اهل فن، پیشرفت در نوازندگى این سازغیرقابل تصور است.

کمانچه در دوره قاجار

مسئله انزواى کمانچه از اواخر دوره قاجار و بعد از آمدن ویولن به ایران شروع شد. بطورى‌ که حسین خان اسماعیل زاده کمانچه نواز توانا و صاحب سبک در کمانچه به جوان هایى چون رکن الدین مختارى، ابوالحسن صبا،‌رضا محجوبى، حسین یاحقى، ابراهیم منصورى درس ویولن مى داد. از طرف دیگر به استثناى چند نفر از اساتید شناخته شده و مورد احترام، کمانچه در دست کسانى بود که از این ساز صرفا به عنوان موسیقى رو حوضى و مطربى استفاده مى کردند که این نیز یکى دیگر از دلایلى‌ بود که جوان ها از نواختن ساز کمانچه اکراه داشته و به ویولن روى آوردند. در نتیجه دوره فترت براى‌کمانچه آغاز گردید.

کمانچه مورد بی مهری

کمانچه که توانایى بسیار در بیان حالات و احساسات موسیقایى ما دارد، چنان مورد بى مهرى و بى توجهى قرار گرفت که بسیارى از نوازندگان بلند آوازه آن به آموزش ویولن پرداختند. شادروان روح الله خالقى در کتاب سرگذشت موسیقى ایران نوشته اند: از آنجا که ویولن سازى کوچک تر و از لحاظ خمل و نقل راحت تر و از جهت صورت ظاهر قشنگ ترى داشت،‌به تدریج جاى کمانچه را در ایران گرفت بطورى که دیگر حالا کسى کمانچه نمى کشد. طبیعى است که همیشه ساز کامل تر جاى ساز ناقص را مى‌ گیرد. چنانچه فلوت جاى نى را گرفته و ابوا به عوض سرنا نواخته مى شود. متاسقانه با این شیوه نگرش کمانچه به عنوان سازى ناقص مورد بى مهرى قرار مى گیرد و از ساز هاى موسیقى ایران طرد مى شود.

آرشه


پاورپوینت زبان مصنوعی ( ARTIFICIAL TONGUE )

زبان مصنوعی ساختار زبان و مزه ها ساختار سلول های چشایی سنسور مزه ساختار سنسور مزه پاسخ انواع سنسور ها دیاگرام تشخیص مزه
دسته بندی پزشکی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 930 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 11
پاورپوینت زبان مصنوعی ( ARTIFICIAL TONGUE )

فروشنده فایل

کد کاربری 7760

زبان مصنوعی

ساختار زبان و مزه ها

ساختار سلول های چشایی

سنسور مزه

ساختار سنسور مزه

پاسخ انواع سنسور ها

دیاگرام تشخیص مزه


کاربرد ارزش های تزیینی هنر اسلامی بر عناصر شهری

هنر ایرانی ـ اسلامی بر تزیین مبتنی است هنرمندان از همان آغاز توانسته‌اند نقوش و طرح‌هایی را که نشانه و کنایه از اشکال و آثار بیرونی است، ارائه دهند در طول تاریخ هنر ایران، در هر دوره‌ای شاخه‌ای خاص از هنرهای زیبا، بیش‌تر از سایر هنرها، بروز کرد و هنرمندان بیش‌تر به آفرینش آن پرداختند به‌طور مثال در دوره‌ی مغول نقاشی، در دوره‌ی سلجوقی فلزکاری و در
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 35 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18
کاربرد ارزش های تزیینی هنر اسلامی بر عناصر شهری

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

چکیده :

هنر ایرانی - اسلامی طی سده‌های متمادی با تکیه بر غنای تحسین‌برانگیز در فرم و معنا در عرصه‌های گوناگون توانسته است حامل ارزش‌های والای معنوی برای مخاطبان باشد. در عرصه‌ی‌ هنرهای بصری- با توجه به اولویت‌- تزیینات و نقش و نگارهای جاودانی ایرانی - اسلامی در انتقال معنای آسمانی، بیشترین سهم را دارا بوده است. از دغدغه‌های اصلی حوزه‌ی هنر، لزوم توجه به ارزش‌های کهن و مفاهیم عالی جهت انتقال آن به نسل‌های جدید است که حفظ، تداوم و بهره‌گیری از این مفاهیم در تلطیف فضای کالبدی و ذهنی زندگی معاصر شهری تأثیرگذار است.

برای این منظور از آثار دو دوره تاریخی فلزکاری دوره سلاجقه و معماری دوره صفویه استفاده شده است. نقوش هندسی معماری صفویه که از شاخص‌ترین دوره‌های معماری ایران می‌باشد، منبعی غنی برای آفریدن نقش‌ها و مفاهیم متعالی ایرانی اسلامی در محیط زندگی شهری است و دوران درخشان فلزکاری سلجوقیان به عنوان اوج درخشش هنر فلز کاری برای فضاهای مغشوش و بی هویت شهرهای معاصر پر از ناگفته‌ها و پیام‌های معنوی و اجتماعی می باشد.

بنابراین استفاده از منابع فرهنگی ـ هنری غنی ایرانی ـ اسلامی در گونه‌های مختلف هنر اسلامی بصورت بدیع و نو می‌‌تواند در هماهنگ نمودن این غنای فرهنگی ـ هنری با نوآوری‌ها، ابداعات و ابتکارات امروزی جهت کاربرد در تزیین بناها و مبلمان شهری و سایر اقسام هنر در جهت رفع نیازهای روحی، بصری و اقتصادی فردی و اجتماعی تاثیر به سزایی داشته باشد.

مقاله حاضر این فرض اصلی را در خود دارد که استفاده از عناصر هنری که در گنجینه تاریخی و هنری ما وجود دارند در فضای کنونی شهرها که به شدت با فرهنگ‌های دیگر آمیخته است، می‌تواند به عنوان یک منبع هویتی عمل کند و مؤثر باشد.

روش تحقیق: تاریخی، تحلیلی، توصیفی و تطبیقی

فرضیات: 1- آرایه‌ها و عناصر تزئینی اسلامی – ایرانی دارای معنی و مفهوم هستند.

2- مبلمان شهری از نظر فرم و معنا تأثیر مستقیمی در ترویج فرهنگ اسلامی و هویت بخشی به فضای شهری دارند.

اهداف: 1- ترویج فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی از طریق انعکاس مفاهیم ملیتی - مذهبی در تزئین مبلمان شهری

2- استفاده از عناصر فرهنگی و هنری گذشته در گونه‌های مبلمان شهری از طریق پردازش و طراحی

3-دستیابی به شهری با هویت و ظاهری اسلامی

واژگان کلیدی: عناصر تزیینی، معماری صفویه، فلزکاری سلجوقی، مبلمان شهری، هویت ایرانی

مقدمه

از مشخصه‌های زندگی امروزی شهری، تمرکز و تنش زیاد آن است که می‌تواند باعث ایجاد احساس فشار و اضطراب و حتی عدم تمرکز حواس گردد. مردم، فضاها و محل‌ها را به‌صورت آن‌چنان پیچیده‌ای درک می‌کنند که در نظر گرفتن آن، صرفاً به‌عنوان یک محیط شهری با مقیاسی معین و در نهایت با آثار هنری و تزیینی، مسلماً آن بستری را که مردم علاقمند به بازدید و استفاده از آن باشند یا از زندگی در آن احساس غرور کنند، به‌وجود نمی‌آورد. همان‌گونه که تفکر یک بعدی مدت‌هاست که در دنیا منسوخ شده، بنابراین، در حوزه‌ی فعالیت‌های مختلف نیاز به چند وجهی بودن تفکر در ابعاد و زوایای مختلف احساس می‌شود. در محیط‌های پر از اغتشاش شهری، خصوصاً کلان‌شهر تهران، در نظر گرفتن چنین تفکری برای آراستن و احیاء دوباره ارزش‌های ملی و قومی، نیازی است که چشم‌پوشی از آن می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری در حوزه‌ی فرهنگ و ارتباطات مردم در برداشته باشد. آراستن فضاهای آشفته‌ی شهرها با استفاده از عناصر و نمادهای ملی مذهبی نخستین اقدامی است که می‌تواند در جهت هویت‌بخشی به محیط زندگی نقشی اساسی ایفا نماید. تاریخ نشان داده که ایران دارای فرهنگ و هنری غنی و پربار از گذشته تا امروز بوده و لازم است برای احیاء مجدد ارزش‌های نهفته اما حاکم در هنر و فرهنگ ایرانی، آن‌ها را دوباره در زندگی امروز به‌کار گیریم.

هنر ایرانی ـ اسلامی بر تزیین مبتنی است. هنرمندان از همان آغاز توانسته‌اند نقوش و طرح‌هایی را که نشانه و کنایه از اشکال و آثار بیرونی است، ارائه دهند. در طول تاریخ هنر ایران، در هر دوره‌ای شاخه‌ای خاص از هنرهای زیبا، بیش‌تر از سایر هنرها، بروز کرد و هنرمندان بیش‌تر به آفرینش آن پرداختند. به‌طور مثال در دوره‌ی مغول نقاشی، در دوره‌ی سلجوقی فلزکاری و در دوره‌ی صفوی معماری بسیار ترقی کرد. یکی از مظاهر انعکاس هنر ایرانی در معماری این سرزمین است.[1]

معماری دوران اسلامی و تزیینات وابسته به آن در دوره صفویه، شکوه هنر ایران را به‌خوبی نمایان ساخته است، از این رو مطالعه بر روی آثار به‌جا مانده در این حوزه از جمله فعالیت‌هایی می‌باشد که می‌تواند ما را در رساندن به اهدافی چون؛ هویت‌بخشی، زیباسازی و احیاء ارزش‌های فرهنگی هنری، رهنمون سازد.

معماری از برجسته‌ترین و ابتدایی‌ترین هنرها و در عین حال یکی از شاخص‌ترین هنرهای هویت‌ساز ایران می‌باشد که از بسیاری از هنرهای دیگر برای تکمیل پیام‌رسانی و ایجاد پیکره‌های بی‌نقص، استفاده می‌کند. شکوه و زیبایی معماری ایران، به ویژه در دوران اسلامی، به تزیین و آرایش آن بستگی دارد و هنرهای والای اسلامی، از هنرهای تزیینی و کاربردی گرفته تا احداث زیباترین بناهای مذهبی دارای اهمیت و اعتبار ویژه‌ای است.[2]

معمار ایرانی می‌کوشد صورتی واحد را برگزیند که از ماده‌ای واحد ساخته شده و از تکرار و تفصیل این صورت به وحدتی بدیهی دست یابد که همانا نظم هندسی است. اساس این نظم بر این عقیده است که سالم‌ترین شکل زندگی انسان در محیطی است که با خود او هم ساز باشد. بنابراین با توجه به این‌که کثرت و گسترش نقوش هندسی در فرم و استفاده‌ی آن در هنر اسلامی، همگی از نظم و هماهنگی واحدی برخوردار بوده، از نظر محتوایی به مضمون کثرت در وحدت و وحدت در کثرت ـ از مبانی اندیشه‌ی اسلامی ـ اشاره دارد.

هنر فلز کاری دوره سلجوقی نیز به‌عنوان دوره‌ای خاص در فرهنگ و هنر ایران حائز اهمیت فراوان است. به طور کلی صنایع دستی ایران، به خصوص هنر فلزکاری که در این پژوهش مورد استفاده قرا می‌‌گیرد، تجلی‌گاه سنن، آداب و رسوم قوم ایرانی است. هنر فلزکاری که از ادوار کهن به علت وجود کان‌های بسیار غنی و پربار فلز در ایران پیوسته با زندگی مردم ایران شریک و دمساز بود، تا اواخر دوران پرشکوه سلاطین صفوی دوام یافت اما اوج شکوه آن در عصر سلاجقه می‌‌باشد.[3]

جامعه شناسان هنر معتقدند که یکی از پایه‌های تقویت هنر یک سرزمین ایجاد عشق و علاقه به هنرهای مختلف بومی در میان مردم هر کشور است زیرا هنر با زندگی پیوندی بسیار نزدیک دارد. بنابراین استفاده از نقوش و تزیینات آثار به‌جا مانده از گذشته برای پیوند بیشتر فرهنگ و هنر فراموش شده با زندگی امروزی مردم، و کاربرد سنت‌ و فرهنگ اسلامی ـ ایرانی به صورت کاربردی و تزیینی، به فضای شهر جوهری اسلامی ـ ایرانی می‌بخشد. استفاده از منابع غنی تزیینی ایرانی ـ اسلامی در دوره های مختلف و ابداعات و ابتکارات هنرمند امروزی، جهت کاربرد در تزیین مبلمان شهری، می‌تواند در رفع نیازهای روحی، بصری، فردی و اجتماعی تأثیر به سزایی داشته باشد. برای این منظور به کاربردن نقوش این دو دوره تاریخی( سلجوقی و صفویه) به دلیل تکامل سیر هنری دو حوزه‌ی یاد شده و غنای تزیینات آثار باقیمانده، پس از بررسی، به عنوان گزینه هایی مناسب برای آرایش مبلمان شهری، انتخاب شدند.

این پژوهش راه تازه‌ای در برقراری ارتباط با فرهنگ و هنر گذشته ایران می‌نمایاند که از آن طریق می‌توان عناصر مفید و زیبای هنر گذشته را زنده نمود و در زندگی امروزی به کار برد که یکی از نتایج آن، انتقال اصول فرهنگی ایران به نسل‌های بعد و هویت بخشی به زندگی شهری امروز است.


طراحی و دوخت

تاثیرات فرهنگی لباس، نگاه اجتماعی مردمان یک کشور به طرح لباس و بحث مد و مدگرایی جزء اساسی ترین مطالب این صفت است هنر با ارزش طراحی و دوخت لباس با جلوه گری جنبه های گوناگون هنری می تواند در سطوح وسیع اقتصادی خودنمائی کند
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 38 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 22
طراحی و دوخت

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

طراحی و دوخت

  • مقدمه
  • درسهای رشته

صنعت و بازار کار

مقدمه

گاهی اوقات وقتی انسان به اسم رشته ای فکر می کند مطلب را بسیارساده می انگارد و مانند خیاطی، یاد نخ و سوزن و مقداری پارچه که پوشش را برای انسان به ارمغان می آورد.
اما هنگامی که به صفت پوشاک فکر می کنید یا به انواع مدهای روز ایران و جهان می اندیشید و یا زمانی که رنگ ها و طرح های متفاوت را به دقت بررسی می کنید متوجه پیچیدگی های تولید و بازاریابی و رقابت سنگین کشورها می شوید.
شرایط اقلیم، اقتصادی، فرهنگی و آداب و رسوم اجتماعی تنوع لباس ها را در یک کشور آنچنان پیچده نموده که بررسی پوشاک و پوشش یک کشور مانند یک پروژه عظیم است.
تاثیرات فرهنگی لباس، نگاه اجتماعی مردمان یک کشور به طرح لباس و بحث مد و مدگرایی جزء اساسی ترین مطالب این صفت است.
هنر با ارزش طراحی و دوخت لباس با جلوه گری جنبه های گوناگون هنری می تواند در سطوح وسیع اقتصادی خودنمائی کند.
مبانی هنرهای تجسمی، اصول طراحی لباس و آناتومی بدن انسان، برش و دوخت لباس زنانه و کودک و تزئین اتاق خواب کودک، الیاف نساجی، رنگ شناسی تخصصی لباس، روش های تولید لباس( سری دوزی از مواردی است که هنرجویان در طی تحصیل با آن آشنا می شوند).



درسهای رشته

سال دوم

ردیف

نام درس

نظری

عملی

1

آمادگی دفاعی

2

0

2

ادبیات فارسی (2)

2

0

3

الگو (1)

1

2

4

تاریخ معاصر ایران

2

0

5

تاریخ هنر ایران

2

0

6

تربیت بدنی (2)

0

1

7

تعلیمات دینی و قرآن (2)

3

0

8

دوخت (1)

0

2

9

ریاضی (2)

4

0

10

زبان خارجه (2)

2

0

11

زبان فارسی (2)

2

0

12

طراحی (1)

0

4

13

عربی (1/2)

1

0

14

مبانی هنرهای تجسمی

1

3

سال سوم

ردیف

نام درس

نظری

عملی

1

الگو (2)

1

3

2

الگو دوخت لباس کودک (1)

1

1

3

الیاف نساجی

2

0

4

تاریخ هنر جهان

2

0

5

تربیت بدنی (3)

0

1

6

تعلیمات دینی و قرآن (3)

3

0

7

جغرافیای عمومی و استان

3

0

8

دوخت (2)

1

2

9

رنگ شناسی تخصصی لباس

1

2

10

طراحی اندام و لباس

1

3

11

عربی (2/2)

1

0

12

مبانی و کاربرد رایانه

1

1

13

کارآموزی

0

2

صنعت و بازار کار

زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از :

  • سری دوزی پوشاک
  • برشکاری لباس و پارچه
  • طراحی لباس و دوخت
  • سرپرست آموزشگاه خیاطی
  • مدیر امور و تولیدی پوشاک
  • تکه دوزی و گلدوزی لباس
  • نازک دوزی و ضخیم دوزی
  • دوخت کامل سیسمونی
  • مدلسازی لباس
  • کارگاه های دوخت لباس عروس و ......

رسانه‌ها در پی یکسان‌سازی پوشش مردم جهان

از دور می‌آمد و من نشناختمش. لی سنگ‌شوری به پا داشت و یقه‌ی پیراهن‌اش تا سر شانه می‌رسید. آستین‌ها ـ انگار ـ بلندتر از دست‌ها بودند یا نه، نمی‌دانم، شاید این هم جزیی از مدل پوشش او بود. گفت: «آدم باید متنوع باشد». و بعد، با هم راه افتادیم. پیش از آن، ساده‌تر می‌گشت، پیراهن‌اش مثل بقیه‌ی بچه‌ها بود، شلوارش نیز. موها و ریش و سبیل‌اش با ترکیب یک عینک آفتابی از نوع کم‌رنگ، چهره‌ی متفاوتی از او ساخته بود. نمی‌دانم چرا یک دفعه رخ داده بود این‌همه تغییر!

سربالایی تند پلنگ‌چال را بالا می‌رفتیم و او با این لباس‌ها راحت نبود. زودتر برید، از پا افتاد و عقب ماند. وقتی برگشتم تا همراهی‌اش کنم با دوستی گرم صحبت بود و نرم نرم و عرق‌ریزان بالا می‌آمدند. او بریده بریده می‌گفت: تنظیم ماهواره‌م به هم خورده. بلدی رو به راهش کنی؟

نشنیدم دوست‌اش چه گفت. شاید با هم قراری گذاشتند.

چند ماه پیش، برخی رسانه‌ها از تشکیل یک تیم کارشناسی برای تعیین الگوی لباس خبر دادند؛ همان زمان که مجادله بر سر ممنوعیت عرضه‌ی مانتوهای کوتاه در محافل شکل می‌گرفت. از همان‌جا بود که رییس اتحادیه‌ی تولیدکنندگان پوشاک این خبر را اعلام کرد و پرسش‌ها و تردیدهایی را درباره‌ی پوشش مردم ایران و تأثیرات فراوان فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و اعتقادی بر نحوه‌ی لباس پوشیدن ایرانیان به وجود آورد. هرچند پس از آن، تنها یک نمایش سبک طراحی لباس زنان یا «شوی فشن» در سالن ورزشی حجاب برگزار شد و مهلا زمانی، طراح لباس و برپاکننده‌ی این نمایش با این کار عجیب و غیرمنتظره‌اش، مورد تهدید قرار گرفت و حتی دستگیری او شایع شد،* اما این هم نمی‌تواند در راستای خبر رییس اتحادیه‌ی پوشاک قرار بگیرد.